Blog > Komentarze do wpisu
Chunyun - czyli podróżowanie po Chinach w okresie Święta Wiosny
Chiny wychodzą po woli z noworocznego chaosu. Co roku niezmiennie cały kraj zamienia się w jeden wielki węzeł transportowy, a to za sprawą Święta Wiosny, czyli Chińskiego Nowego Roku (w tym roku wigilia przypadła 15.02). Dziś (22.02.2018) pierwszy dzień roboczy po tygodniowym świętowaniu. Ale nic nie jest takie jak było jeszcze na początku lutego, a to dlatego, że faktycznie obchody Święta Wiosny skończą się 2 marca – dniem Święta Lampionów (obchodzonym 15 dni po Nowym Roku). Ludzie powracają mozolnie z długich podróży do domów rodzinnych i praktycznie dopiero w połowie marca wszystko wróci do normy.

 Wejście do metra na stacji kolejowej Szanghaj Hongqiao

Ten szalony chaos transportowy ma w języku chińskim swoją nazwę – chunyun i oznacza odróżowanie w okresie obchodów Święta Wiosny  (w tym roku - od początku lutego do 12 marca, 40 dni). Chunyun zaczęło się popularyzować dopiero po 1978 wraz z wprowadzaniem w Chinach reform. Szacuje się, że w roku 1979 podczas świąt odbyto 100 milionów podróży.

Fu - Szczęście, zawieszana na drzwiach domostw z okazji Święta Wiosny

Oczywiście w obecnych czasach takich podróży odbywa się znacznie więcej. Jak szacuje Shanghai Daily (z 09.02.208) w tym roku odbędzie się 2,98 miliarda podróży. Pamiętam czasy (bardzo dawne) kiedy ludzie kotłowali się przy kasach biletowych, a na ladach, przy okienkach, stali porządkowi z pałkami i próbowali ten dziki tłum uformować w kolejki. Bezskutecznie. Pamiętam też jak odbyłam najdłuższą podróż kolejową w moim życiu, na siedząco, w wagonie sypialnym, na miejscu  jakieś miłej, młodej Chinki, która była „krótka”, więc gdy ona spała ja siedziałam jej w nogach. Tak przejechałam z Chengdu do Guangzhou, a podróż trwała ponad 52 godziny (zamiast planowych 48, ale kto by liczył 4 godziny w tą, czy w tamtą).

Dziś podróż na tej samej trasie (2260 km.), szybkim pociągiem (tzw. gaotie) trwa 13 godzin 55 minut (i to bez opóźnień). Dla żądnych przygód są w rozkładzie nadal pociągi sypialne, które tę trasę pokonują w 43 godziny.

Zmieniła się też forma kupowania biletów, które w większości przypadków są nabywane przez Internet (60% biletów w okresie świątecznym było kupionych online). Jak podaje Shanghai Daily najpopularniejsza strona oferująca bilety kolejowe www.12306.cn/ była w ostatnim okresie odwiedzana 55,67 miliardów razy dziennie,   a w najgorętszym okresie nawet 81,34 miliardów razy dziennie. Codziennie dochodziło do 15 milionów transakcji zakupu biletów. Mimo wszystko kupić bilety na Chiński Nowy Rok jest po prostu trudno. Stąd nie dziwi mnie, że co bardziej przedsiębiorczy uciekali się do aplikacji komórkowych, które wspomagały proces nabywania biletów. (Po zainstalowaniu aplikacji i wpisaniu odpowiednich kryteriów, wyczekuje ona odpowiedniej oferty i w jakiś sposób komunikuje użytkownikowi pojawienie się jej.)

Wg statystyk, w tym roku w okresie Święta Wiosny trzy główne Dworce Kolejowe w Szanghaju obsłużą 13,15 miliona pasażerów, a dwa porty lotnicze kolejne 12,6 miliona.  Tylko w jeden dzień - 13.02, z największego dworca w mieście – Shanghai Hongqiao w podróż w rodzinne strony wyruszyło 298 tysięcy podróżnych. To tak jakby ponad połowa mieszkańców Poznania wsiadła do pociągu jednego dnia…. Natomiast w dniu wczorajszym 21.02 do Szanghaju koleją powróciło 450 tysięcy osób, tyle samo powróciło również dzień wcześniej we wtorek 20 lutego.

Happy New Year 2018

Shanghai 22.02.2018

Źródła:

Shanghai Daily 02.02.2018

Shanghai Daily 09.02.2018

Shanghai Daily 14.02.2018

Shanghai Daily 22.02.2018

 

 

 

 

sobota, 24 lutego 2018, kakciaw

Polecane wpisy